Een groot deel van de luidste buzz binnen de boekenbranche is van Het plan van Random House om Simon & Schuster op te slokken.
Naast andere voordelen zou S&S kunnen genieten van meer verkooppunten voor zijn boeken. Maar zo’n visioen riekt nog steeds naar ‘schuifelende stoelen op de Titanic’.
Fusie of geen fusie, en ongeacht de winst van Random House, de sector als geheel presteert slecht, zoals blijkt uit pre-Covid-cijfers van de Amerikaans Bureau voor Arbeidsstatistieken— voor alle soorten uitgevers, groot en klein.
Amerikanen gaven in 2019 33 keer meer uit aan tv’s met groot scherm, Netflix en andere niet-tekstuele omleidingen dan aan boeken en andere vormen van recreatief lezen.
Veel Amerikaanse uitgevers hebben genoten van een hobbel in boekverkoop tijdens de pandemie (vooral voor welgestelde huishoudens die thuis opgesloten zitten en geïnteresseerd zijn in thuisonderwijs). Maar leesgerelateerde uitgaven zouden in feite kunnen dalen of op zijn minst te lang plat blijven als we op lange termijn extrapoleren van sommige BLS-cijfers.
Ja, “Tiger King”, voetbal en dergelijke zijn aantrekkelijker en meer in-your-face voor de bevolking in het algemeen dan tekst. Toch stinken de cijfers van de boekhandel, zelfs als we de verhouding erkennen tussen slappe kaken niet-lezers en helderziende verlichte majors of zelfs bestsellerfans.
Voor allerlei soorten recreatief lezen, pre-Covid uitgaven per huishouden daalde van $ 118 in 2016 naar $ 92 in 2019. De $ 92 is exclusief studieboeken, maar omvat alle soorten lezen zonder boeken, dus de statistiek voor boeken zal waarschijnlijk merkbaar minder zijn. De zojuist genoemde $ 92 zou een fractie zijn van de $ 3.090 besteed aan andere vormen van entertainment in 2019. Non-text entertainment in 2019 daalde licht ten opzichte van 2018, maar eigenlijk toegenomen van $ 2.913 in 2016 tot $ 3.090.
Dus welk percentage was de $ 92 – het bedrag dat werd besteed aan recreatief lezen – van een totaal van $ 63.036 huishoudelijke uitgaven in 2019? Zou je geloven dat slechts 0,146 procent van de uitgaven aan entertainment wordt besteed, vergeleken met 4,905 procent. Zelfs tabak en rookbenodigdheden konden 0,579 procent claimen – meerdere keren het percentage dat wordt besteed aan recreatief lezen – ondanks alle waarschuwingen op sigarettenverpakkingen.
Hoewel uitgeverijen nooit het volledige inkomstenpotentieel van veel andere industrieën zullen genieten, ben ik van mening dat het een dikke F verdient op de marketingafdeling en aanverwante sectoren.
Oude gewoonten, zoals het in sommige gevallen bagatelliseren van elektronische boeken vanwege de bestaande op papier georiënteerde infrastructuur, kunnen kostbaar zijn. Dat geldt ook voor lastig beheer van digitale rechten, in tegenstelling tot watermerken of zelfs de afwezigheid van enige “bescherming”.
En oh, wat strompelt de industrie zichzelf door DRM te gebruiken om te voorkomen dat veel boeken bruikbaar zijn met tekst-naar-spraaktechnologie. Stel je voor wat tekst-naar-spraak zou kunnen betekenen in termen van het verlengen van de leestijd voor veel lezers die zouden kunnen multitasken terwijl ze bijvoorbeeld huishoudelijke taken uitvoeren. Er zou nog steeds een markt bestaan voor audioboeken met bekwame vertellers.
Ik zou kunnen doorgaan over de veranderingen die de industrie nodig heeft, zowel tijdens als na de pandemie. Sommige zijn al aan de gang, zoals blijkt uit verkoopstijgingen bij grote winkels zoals Walmart en Costco – zie COVID-19 en boekpublicatie: effecten en inzichten voor 2021, een uitgebreid verslag van Cliff Guren, Thad McIlroy en Steve Sieck, over deze en vele andere details.
Door meer strategisch te denken, moet de industrie zich meer gaan bekommeren om marketing dan de elite. “Ik heb het gevoel dat er een groot onderzoek moet worden gedaan naar deze kwestie”, e-mailde Thad me vorige maand. “De boekuitgeverij verkoopt jaar na jaar grotendeels aan hetzelfde welgestelde publiek. Het publiek neemt iets toe naarmate meer geletterde afgestudeerden de leeswereld betreden – en neemt vervolgens af met de dood van de zwaar lezende senioren. Het rapport parafraseert BLS-informatie: “De top 10% van de verdieners besteedde bijna 8½ keer meer aan lezen dan de onderste 10%.”
Zoals ik het zie, moeten we bibliotheken beschouwen als de sleutel tot het vergroten van het aantal lezers. Ja, de uitgaven voor boeken zijn slechts een fractie van de uitgaven van huishoudens in de VS en waarschijnlijk in Canada en elders, maar hoe dan ook, consumenten kunnen uiterst gevoelig zijn voor prijzen. Een gedeeltelijke oplossing zou zijn: nationale digitale bibliotheeksystemen in feite het uitbreiden van het lezersuniversum en het verhogen van het verkoopvolume in plaats van de fixatie van zoveel uitgevers op de prijs per verkocht boek te herhalen. Digitale bibliotheekcatalogi kunnen “kooplinks” bevatten, niet alleen naar digitale online boekwinkels, maar ook winkels in de buurt van consumenten die boeken sneller willen krijgen of permanent willen houden. Bibliotheken kunnen zeker een belangrijke bron zijn voor het ontdekken van boeken, als we uitgaan van statistieken van BookNet Canada anno 2015:
Merk je ook het belang van tweedehands boeken? Althans in 2004 was de verkoop van gebruikte boeken van $ 2,2 miljard in de VS: 8,4 procent van de totale consumentenbestedingen aan boeken, met studieboeken de belangrijkste show in die markt, hoewel de gebruikte verkoop van niet-schoolboeken snel toenam.
Met lagere prijzen voor e-boeken zouden uitgevers met meer succes consumenten kunnen aanmoedigen om nieuwe boeken te kopen in plaats van gebruikte boeken en zouden ze er financieel voordeel bij kunnen hebben. Hetzelfde geldt voor nieuwe aankopen in plaats van het lenen van boeken van vrienden of familieleden. Bovendien zouden kredietnemers gemakkelijker kunnen worden omgezet in kopers.
Ook nuttig zouden zijn de schenkingen van nationale bibliotheken in de VS, Canada en elders, die, naast andere activiteiten, bibliotheken, gezinsgeletterdheid, lezen en zelfs individuele titels zouden kunnen bevorderen – in het voordeel van zowel bibliotheken als de boekenindustrie. Zien LibraryEndowment.org. Voor meer informatie over synergieën en potentiële synergieën tussen bibliotheken en de commerciële kant van publiceren, zie de: Panoramaproject en TeleRead’s kijken ernaar.
Simpel gezegd, uitgevers zouden kunnen doen veel beter in opkomende markten dan ze nu zijn. Hoewel de pandemie een boost kan geven, vooral als de leesgewoonte bij sommige thuisblijvers blijft hangen, is het gevaarlijk om over de status-quo te kloppen.
Aan de andere kant, denk aan de enorme inkomstenmogelijkheden als de industrie maar meer flexibiliteit en ontvankelijkheid voor nieuwe ideeën toont.
BLS definitie van “lezen” exclusief studieboeken: “Lezen omvat abonnementen op kranten en tijdschriften; boeken via boekenclubs; e-books en digitaal leesmateriaal; en de aankoop van losse kranten, tijdschriften, nieuwsbrieven, boeken en encyclopedieën en andere naslagwerken.”
Aanvulling #1: ik zie dat statistiek service is gekomen met een verkoop van gedrukte boeken van 2004 (648 miljoen) tot 2019 (693 miljoen) en een door virussen gestimuleerde 2020 (751 miljoen). Naar mijn mening geen erg indrukwekkende groei, op lange termijn, als je bedenkt dat de statistiek van 2005 778 miljoen bedroeg en dat de corona speciale rugwind creëerde om de verkoop van 2020-eenheden met 8,2 procent te verhogen ten opzichte van 2019! Bronnen zijn: Uitgeversweekblad en Nielsen Boekscan. Hoe zit het nu met de huishoudelijke uitgaven aan boeken? Op BLS gebaseerde Statistica-statistieken die teruggaan tot 2007 laten zien dat de langetermijntrend min of meer vlak is geweest. Dat zou kloppen met de huishoudnummers die ik voor 2016-2019 op de BLS-site zag.
Addendum #2: “Uitgaven bestaan uit de transactiekosten”, BLS zegt, “inclusief accijnzen en omzetbelastingen, van goederen en diensten die zijn verworven tijdens het interview of de registratieperiode. Uitgavenschattingen omvatten uitgaven voor geschenken, maar exclusief aankopen of gedeelten van aankopen die direct toewijsbaar zijn aan zakelijke doeleinden. Periodieke tegoed- of termijnbetalingen op reeds verworven goederen of diensten zijn eveneens uitgesloten. De volledige kosten van elke aankoop worden geregistreerd, ook al is de volledige betaling mogelijk niet gedaan op de aankoopdatum.” Aangezien BLS informatie verzamelt in dit geval aan de kant van de consument zou de grootte van de uitgevers of het feit of ze werden opgenomen in bepaalde door de sector gerapporteerde statistieken geen enkel verschil maken. Denk eraan, we hebben het over huishouden uitgaven.
Afbeelding tegoed: “Boekwinkel” door Martin Cathrae is gelicentieerd onder CC BY-SA 2.0
creditSource link