Maar liefst 54 procent van de e-boekgebruikers multitaskt tijdens het lezen van hun boeken. En voor audioboeken is het equivalente percentage zelfs nog hoger, 67 procent. Ja, audioboeken kunnen gewoon het ticket zijn om van te genieten tijdens het doen van klusjes.
Dat zijn de voorlopige bevindingen van de Panoramaproject, een waardevol gezamenlijk initiatief van uitgevers, bibliothecarissen en anderen – dat onder andere activiteiten onderzoekt boekgebruik in een multimediacontext. Panorama-verbonden onderzoekers bij Portland State University ook multitasking voor tv/films, 47 procent, gedrukte boeken, 37 procent en games, 33 procent. Meer definitieve informatie volgt volgende maand. De huidige statistieken werden donderdag onthuld tijdens een webinar genaamd Meeslepende media en lezen 2020 Consumentenonderzoek preview.
Dus wat betekent het allemaal? Als er niets anders is, duiden de resultaten op potentiële verkoop- en gebruikssynergieën tussen verschillende media door middel van ontdekking. Sommigen zouden multitasking bekritiseren. Maar bekijk het op deze manier. Uw kansen op betrokkenheid bij hetzelfde materiaal in een ander formaat zijn groter. Denk bovendien aan de extra leestijd die een medium als luisterboeken kan opleveren voor overwerkte mensen. Misschien kan tekst naar spraak dat ook. Ik vraag me af: zouden uitgevers meer verdienen als DRM niet zo vaak TTS blokkeerde? Zou de extra leestijd nog belangrijker kunnen zijn dan de inkomsten uit audioboeken, die er misschien toch niet zo onder zouden lijden, gezien de voorliefde van veel consumenten voor menselijke vertellers?
Hier is een lijst met media-indelingen en de soorten multitasking die in elk geval het meest waarschijnlijk voorkomen, te beginnen met het meest multitasking-vriendelijke medium en van daaruit af te dalen:
- Audioboeken– multitaskt het vaakst met klusjes, lichaamsbeweging of tv-kijken. “Audio-betrokkenheid is gemakkelijker om mee te multitasken dan visuele betrokkenheid”, gelooft Dr. Rachel Noorda, leider van de Portland State-studie. “Met andere woorden, het is gemakkelijker om een eentonige fysieke taak uit te voeren, zoals sporten of klusjes doen terwijl je bezig bent met audio via audioboeken of muziek dan om die taken uit te voeren terwijl je een tekst leest.”
- E-boeken. Negentien procent van de multitaskers “kijkt tv en anderen praten met andere mensen, sporten, doen hun werk of huiswerk, pendelen/reizen, persoonlijke hygiëne, spelen spelletjes of iets anders”, vertelt Dr. Noorda me. Over het aandachtsprobleem zegt ze: “Voor e-boeken kan veel afhangen van hoe lezers lezen. Als het op een speciaal ereader-apparaat staat, is dat meer gefocust dan via een telefoon of in een webbrowser, waar multitasken (scrollen op sociale media, springen tussen e-mails en het boek, enz.) gemakkelijker is. Hoor je dat, Amazon? Misschien moet je meer om E Ink-apparaten geven en ons de grotere schermen geven waar zovelen van ons naar streven.
- TV en films. De meest voorkomende gelijktijdige activiteiten zijn sociale media, spelletjes spelen en klusjes doen.
- Boeken drukken. Tv kijken staat bovenaan de lijst.
- Spellen. Nogmaals, televisie. Dr. Noorda zegt: “Casual vs meeslepende betrokkenheid voor games hangt af van het type game (bijvoorbeeld mobiele games versus strategische computergames).”
De betekenis van het onderzoek samenvattend, zegt ze: “Ik zou willen opmerken dat casual/multitasking betrokkenheid bij boeken of andere media (bijv. mobiele games, audioboeken, tv terwijl je iets anders doet) niet per se inferieur is aan meeslepende betrokkenheid bij media (bijv. print, ebook, strategiespellen, tv kijken en niets anders doen). Hoe ongedwongen of meeslepend de betrokkenheid ook is, deze consumenten zijn nog steeds betrokken, wat zich vertaalt in boekverkoop en abonnementen, bibliotheekleningen, aanbevelingen aan vrienden en familie, enz.
Andere bevindingen van het onderzoek:
- “60,30% zei dat het lezen van een boek had geleid tot het vinden van een nieuwe tv-serie, film of game.” “60,65% zei dat het aangaan van een tv-serie of film hen ertoe bracht een nieuw boek of spel te ontdekken.” “35,16% zei dat het spelen van een game hen ertoe bracht een boek, tv-serie of film te ontdekken.”
- Hoe boeken worden ontdekt: Ten eerste, “aanbevelingen van vrienden”; ten tweede, “aanbevelingen van familie”; ten derde, “favoriete auteur; weer, “aanbevelingen in sociale media.”
- “TV en films”: Ten eerste, “aanbevelingen van vrienden”; ten tweede, “aanbevelingen van familie”; ten derde, “commercials/trailers tijdens shows”; ten vierde, “aanbevelingen op sociale media.”
- Spellen: Ten eerste, “aanbevelingen van vrienden”; ten tweede, “aanbevelingen van familie”; ten derde, “aanbevelingen op sociale media.” Geen vierde vermeld.
- Ontdekkingsmethoden: “1. Browsen in online boekwinkels. 2. Door fysieke boekwinkels bladeren. 3. Persoonlijke auteursevenementen (boekwinkels, bibliotheken, enz.). 4. Bladeren door schappen in openbare bibliotheken.”
- Ook: “45,87% van de respondenten… had online een boek gekocht dat ze voor het eerst in een boekwinkel vonden (in de afgelopen 12 maanden). 46,95% van de respondenten had in de afgelopen 12 maanden een boek in een boekwinkel gekocht dat ze voor het eerst online vonden.”
- Bibliotheken: “76% van de respondenten had een lenerspas. Als een boek niet beschikbaar is in de bibliotheek, is de kans groot dat respondenten: 1. zichzelf op de wachtlijst zetten. 2. Koop het bij een online boekwinkel. 3. Koop het bij een plaatselijke boekhandel. 38,31% van de respondenten had online een boek gekocht dat ze voor het eerst in een bibliotheek vonden (in de afgelopen 12 maanden). We verzamelen momenteel gegevens in de tweede enquêtegolf over consumenten die in een boekwinkel een boek kochten dat ze voor het eerst in een bibliotheek vonden.”
Financiers van het Panorama Project zijn de Studiegroep Boekenindustrie, de Independent Book Publishers Association, de American Library Association, en Overdrive.
Een video en PDF van de slides van het webinar zijn al beschikbaar. Rekwisieten voor de mensen van Panorama, inclusief de nieuwe hoofdrol, Daniel Albohn, voorheen Global Business-leider bij Sony, vanwege de snelheid bij het delen van informatie. Ondertussen kun je je aanmelden voor Panorama’s mailinglijst.
Methodologie
Steekproefomvang van 3850 voor 95% betrouwbaarheidsniveau en 1,6% foutenmarge
Enquête-implementatie in twee golven via Qualtrics.
Quota: ras, leeftijd, geslacht, regio
5 regio’s op basis van de 8 ABA-regio’s
Quota’s voor ras, leeftijd en geslacht die overeenkomen met de Amerikaanse volkstelling
Goedkeuring van proces- en onderzoeksvraag door PSU’s Institutional Review Board voor menselijke ethiek.
Panaroma-project
Afbeelding door Dariusz Sankowski van Pixabay
creditSource link